loading...

آموزش و سرگرمی و تبلیغ

برای آموزش و مشاوره سئو و دیده شدن در نتایج جستجو و همچنین کسب درآمد از تبلیغ، هیچگاه دیر نیست

بازدید : 72
چهارشنبه 18 فروردين 1400 زمان : 15:06

راه‌اندازی و اثرات اولیه الگوریتم پنگوئن

در آوریل ٢٠١٢ و هنگامی‌که پنگوئن برای نخستین بار راه‌اندازی شد، بر پایهٔ برآورد کمپانی گوگل، بالای ۳ درصد از نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار داد.

نسخه‌ی دوم پنگوئن و درواقع، چهارمین به‌روزرسانی این الگوریتم(با احتساب راه‌اندازی اولیه) در می ٢٠١٣ منتشر شد و بیش از ۲٫۳ درصد از نتایج موتور جستجو را تحت تأثیر قرار داد.

تازه‌ها و به روز رسانی‌های کلیدی الگوریتم پنگوئن گوگل

از سال ٢٠١٢ و از هنگامی‌که الگوریتم پنگوئن برای نخستین بار راه‌اندازی شده تابه‌حال، به روز رسانی‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و چه‌بسا تنظیمات بسیاری نیز به خود دیده که به‌عنوان به روز رسانی‌های ناشناس، در تاریخ گم شده است.

Google Penguin 1.1

٢٦ مارس ٢٠١٢

این به روز رسانی منجر به هیچ تغییراتی در خود الگوریتم نشد و تنها دربرگیرنده به روز رسانی‌هایی در داده‌های آن بود.

در این به روز رسانی، وبسایت‌هایی که در راه‌اندازی اولیه تحت تأثیر قرار گرفته و دستخوش پاک‌سازی بیش‌ازحد پروفایل بک‌ لینک‌های خود شده بودند، بهبودهایی را مشاهده کردند و وبسایت‌هایی که شناسایی نشده بودند، تأثیرات این به روز رسانی را تجربه کردند.

آموزش سئو خارجی

آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل 1.2

۵ اکتبر ۲۰۱۲

این به روز رسانی هم یک به روز رسانی دربارهٔ داده‌های الگوریتم پنگوئن بود و جستارهای انگلیسی و بین‌المللی را دستخوش تأثیرات خود کرد.

آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل 2

۲۲ می ۲۰۱۳

این رونوشت از دید فنی نسخه‌ی پیشرفته‌تری در برابر نسخه‌های پیشین بود و در آن، تغییراتی در چگونگی تأثیر گرفتن نتایج جستجو از الگوریتم پنگوئن ایجاد شده بود. در این رونوشت، دو و سه‌دهم درصد از جستارهای انگلیسی‌زبان و به همین نسبت، جستارهای دیگر زبان‌ها، تغییراتی را مشاهده کردند. همچنین، این آپدیت اولین نسخه‌ی پنگوئن بود که نگاه ژرف‌تری به صفحات اصلی وبسایت‌ها و صفحات دسته‌بندی‌های مهم آن‌ها می‌انداخت تا مطمئن شود هیچ لینک اسپمی به آن‌ها هدایت نشده باشد.

آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل 2.1

۴ اکتبر ۲۰۱۳

تنها نسخه‌ی به روز شده‌ی الگوریتم پنگوئن دو کمپانی گوگل، Google Penguin 2.1 است که در ۴ اکتبر همان سال ایجاد شد و نزدیک به ۱ درصد از جستارها را تحت تأثیر خود قرار داد. با اینکه کمپانی گوگل رسماً اعلام نکرده است، داده‌ها نشان می‌دهد که این رونوشت، در ژرف‌‌نگری پنگوئن در یک وبسایت، کرال‌هایی که روی آن وبسایت انجام می‌دهد و همچنین، پیاده‌سازی تحلیل داده‌ها دربارهٔ اینکه آیا آن وبسایت دربرگیرنده اسپم می‌شود یا نه، گسترش یافته است.

آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل 3

۱۷ اکتبر ۲۰۱۴

بااینکه گوگل، از این رونوشت به‌عنوان یک آپدیت اصلی یاد کرد ولی درواقع، چیزی بیش از یک به روز رسانی داده نبود؛ چیزی که اجازه می‌داد وبسایت‌های تحت تأثیر نسخه‌های پیشین، بازیافت شوند و درعین‌حال، آن دسته از وبسایت‌های اسپم‌ساز که همچنان به دست‌کاری‌های اسپمی خود ادامه می‌دادند و از ردیاب شناسایی فرار کرده بودند، تحت تأثیر واقع شوند.

یکی از کارمندان گوگل به نام پیر فار از طریق حساب گوگل‌پلاس خود این به روز رسانی را تأیید کرد و اذعان داشت که کارگزاری کامل این به روز رسانی، چند هفته به درازا می‌انجامد. او همچنین اعلام کرد که این رونوشت، کم‌تر از ۱ درصد از جستارهای انگلیسی‌زبان را تحت تأثیر قرار داده است.

آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل 3

۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶

در حدود دو سال پس از نسخه‌ی Google Penguin 3.0، نسخه‌ی نهایی الگوریتم پنگوئن گوگل راه‌اندازی شد. بزرگ‌ترین دگردیسی این الگوریتم در نسخه‌ی پایانی این بود که دیگر به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل تبدیل شده بود. باید گفت هنگامی‌که الگوریتم به بخشی از الگوریتم اصلی تبدیل می‌شود، به این معنا نیست که تغییر کارکرد داده است یا ممکن است دوباره تغییراتی را پشت سر بگذارد. بالاتر از آن به این معناست که نه‌تنها الگوریتم اصلی تغییر کرده است که رویکرد کمپانی گوگل هم نسبت به الگوریتم تغییر کرده است.

چگونه از بهینه سازی بیش از حد سایتمان جلوگیری کنیم؟

اینک که پنگوئن و الگوریتم اصلی به‌طور هم‌زمان فعالیت می‌کنند، وبسایت‌ها و لینک‌ها در دم و بی‌درنگ Real-Time ارزیابی می‌شوند؛ به این معنی که می‌توانید (منطقاً) تأثیرات آنی لینک‌سازی یا اقدامات اصلاحی خود را ببینید.

در برابر نسخه‌های پیشین که وبسایت‌های خاطی را جریمه می‌کرد، در پنگوئن جدید لینک‌ها به‌خودی‌خود بی‌ارزش می‌شدند و دیگر نیازی به جریمه شدن وجود نداشت.

پژوهش‌ها و تجربیات شخصی نشان می‌دهد که جریمه‌های الگوریتمی مربوط به بک‌لینک‌ها همچنان وجود دارند.

داده‌های منتشرشده توسط متخصصین سئو مانند مایکل کاتم و همچنین کاهش رتبه‌های بر پایهٔ الگوریتم که براثر پاک‌سازی (Disavow) پرونده‌ها در Penguin 4.0 پیش آمدند، این ادعا را تقویت می‌کند.

جریمه‌های الگوریتمی پنگوئن کمپانی گوگل

همین ‌که الگوریتم پنگوئن معرفی شد، وبمسترها و برندهایی که از ترفندهای گمراه‌کننده‌ی لینک سازی استفاده کرده بودند یا پروفایل بک لینک خود را لینک‌های بی‌کیفیت و جعلی پر کرده بودند، شاهد کاهش ترافیک ارگانیک و رتبه‌بندی وبسایت خود شدند.

همه‌ی جریمه‌های پنگوئن کلیت یک وبسایت را فرانمی‌گرفت؛ برخی از آن‌ها تنها دسته‌ای از کلیدواژه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دادند که به‌شدت اسپم‌شده یا بیش‌ازحد بهینه شده بودند: کلیدواژه‌هایی مانند محصولات اصلی و در برخی موارد، حتی نام خود برند.

تأثیرات پنگوئن می‌تواند حتی از دامین‌ها فراتر برود؛ پس تغییر دامین و هدایت دامین پیشین به دامین جدید می‌تواند به‌مراتب و در بلندمدت مشکلات بیشتری را ایجاد کند. تجربیات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که به‌کارگیری ریدایرکت ۳۰۱ یا ۳۰۲ آثار پنگوئن را از میان نمی‌برد. جان مولر در انجمن وبمسترهای گوگل اعلام کرد که به‌کارگیری متا-Refresh از یک دامین به دامین جدید می‌تواند ایجاد چالش کند. روی‌هم‌رفته، ما توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت از ریدایرکت‌های متا-Refresh استفاده نکنید چراکه باعث سردرگمی کاربران و کرالرهای موتورهای جستجو می‌شود. (کرالرهای موتورهای جستجو ممکن است آن را با تلاشی برای تغییر مسیر Redirect اشتباه بگیرند.)

بازیابی الگوریتم پنگوئن

ابزار ِ Disavow یکی از ابزارهای کاربردی متخصصین SEO به شمار می‌آید. حتی حالا که پنگوئن به‌عنوان بخشی از الگوریتم اصلی گوگل کار می‌کند نیز یک ابزار کاربردی است. همان‌گونه که انتظار دارید، پژوهش‌هایی انجام شده و نظریه‌هایی منتشر شده با این درون‌مایه که Disavow کردن لینک، هیچ کمکی به کاهش رتبه‌های الگوریتمی مبتنی بر لینک نمی‌کند ولی نمایندگان کمپانی گوگل طی نشست‌های عمومی این دیدگاه را رد کردند.

گوگل پیشنهاد می‌کند که در هنگام رویارویی با لینک اسپم‌ها، این ابزار باید به‌عنوان آخرین ابزار استفاده شود چراکه Disavow کردن یک لینک به‌مراتب آسان‌تر و سریعتر از ثبت درخواست بازبینی برای لینک‌های غیر اسپم است.

یک فایل Disavow دربرگیرنده چه چیزهایی است؟

یک فایل Disavow پرونده‌ای حاوی لینک‌هایی است که به گوگل اعلام می‌کند آن‌ها را نادیده بگیرد تا تأثیری روی رتبه‌بندی وبسایت شما نداشته باشند. نتیجه چنین خواهد بود که این لینک‌های بی‌ارزش دیگر رتبه‌ی وبسایت شما را کم نمی‌کنند ولی اگر ندانسته لینک کارآمدی را وارد این فایل کرده باشید، دیگر از مزایای داشتنش در بالا بردن رتبه‌ی سایت خود بهره‌مند نخواهید شد.

نیاز نیست هیچ یادداشتی در فایل Disavow قرار دهید مگر اینکه بخواهید از آن‌ها به‌عنوان مرجع استفاده کنید. به‌هرحال، بهتر است تنها لینک‌ها را در فایل قرار دهید. گوگل هیچ‌یک از یادداشت‌های موجود در فایل شما را نمی‌خواند چراکه روند پردازش فایل، به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد و کسی وجود ندارد که بخواهد یادداشت شما را بررسی کند. برخی فکر می‌کنند شاید مفید باشد تاریخ اضافه شدن لینک‌ها به فایل را بنویسند یا یادداشتی دراین‌باره بنویسند که تلاش کرده‌اند از راه وبمستر خود لینکی را پاک کنند ولی چنین نیست.

به‌محض اینکه فایل Disavow خود را بارگزاری کنید، گوگل برای شما یک تأییدیه می‌فرستد. ولی با اینکه گوگل در آن پردازش را آغاز می‌کند، لینک‌ها در آن برطرف نمی‌شوند و وبسایت شما نیز بی‌درنگ بهبود پیدا نمی‌کند.

گوگل همچنان نیاز دارد که لینک‌های موجود در درخواست Disavow شما را کرال کند و درخواست شما منجر به تسریع عملیات گوگل در کرال کردن لینک‌هایی که شما در فایل مشخص کرده‌اید نمی‌شود. همچنین، راهی برای بازشناسی لینک‌های چشم‌پوشی شده از دیگر لینک‌ها وجود ندارد چراکه گوگل همچنان هر دو را در گزارش کنسول Google Search شما دارد.

اگر به‌تازگی نیز فایل Disavow ثبت کرده باشید، گوگل فایل تازه‌ی شما را جایگزین پیشین می‌کند و آن را به فایل قبلی اضافه نمی‌کند؛ بنابراین بسیار مهم است که مطمئن شوید لینک‌هایی که در فایل قبلی Disavow ثبت کرده‌اید را در فایل تازه هم ثبت کنید. شما همیشه می‌توانید آخرین فایل Disavow ثبت‌شده‌ی خود را از کنسول Google Search خود دانلود کنید.

چشم‌پوشی از تک لینک‌ها در برابر دامنه‌ها

پیشنهاد می‌شود که لینک‌هایی را disavow کنید که در هم‌تراز با دامین هستند و تک لینک‌ها را رها کنید. در برخی موارد هم باید تک لینک‌های مشخصی را Disavow کنید؛ برای نمونه هنگامی یک وبسایت اصلی ترکیبی از لینک‌های باکیفیت و خریداری‌شده را داراست. ولی برای بیشتر لینک‌ها، می‌توانید Disavow را مبتنی بر دامین انجام دهید. در آن صورت، گوگل برای چشم‌پوشی از لینک مشخصی در سایت شما، کافی است که یک صفحه‌ی حاوی آن لینک را کرال کند.

انجام Disavow مبتنی بر دامین همچنین به این معناست که نیاز نیست نگران لینک‌های ایندکس‌شده با www یا بدون آن باشید زیرا این نوع Disavow آن را به‌حساب می‌آورد.

بک لینک‌ های خود را پیدا کنید.

الگوریتم های گوگل را بیششتر بشناسید

اگر فکر می‌کنید که سایت شما تحت تأثیر منفی پنگوئن قرار گرفته است، باید لینک‌های خود را بازرسی کنید و لینک‌های کم‌کیفیت و اسپم را پاک یا Disavow کنید.

کنسول Google Search برای دارندگان وبسایت، فهرستی از بک لینک ها را داراست ولی این را هم بدانید که این فهرست همچنین دربرگیرنده لینک‌های نوفالو نیز هست. اگر لینکی نوفالو باشد، تأثیری روی وبسایت شما ندارد ولی در نظر داشته باشید که وبسایت شما ممکن است بدون هیچ گزارش قبلی، لینک نوفالو را در آینده پاک کند.

همچنین ابزارهای شخص ثالثی وجود دارند که لینک‌ها را شناسایی می‌کنند ولی ازآنجاکه برخی وبسایت‌ها به بات‌های شخص ثالث اجازه کرال کردن نمی‌دهند، همگی لینک‌های هدایت‌شده به وبسایت شما را نمایش نمی‌دهند. و ازآنجاکه برخی از این سایت‌ها، سایت‌های باکیفیت و شناخته‌شده‌ای هستند و نمی‌خواهند پهنای باند را برای این بات‌ها هدر بدهند، ابزارهای شخص ثالث توسط وبسایت‌های اسپم استفاده می‌شوند تا لینک‌های کم‌کیفیت خود را از گزارش شدن محافظت کنند.

مانیتور کردن بک لینک ها نیز یک کار ضروری است. زیرا گاهی صنعتی که در آن فعالیت می‌کنیم کاملاً روراست نیست و ممکن است دچار حملات SEO منفی شویم. یعنی ممکن است یکی از رقبا لینک اسپم بخرد و به‌سوی وبسایت ما روانه کند.

هنگامی‌که گوگل وبسایتی را برای لینک‌های بی‌کیفیت شناسایی می‌کند، خیلی از دارندگان وبسایت‌ها از «SEO منفی» به عنوان دستاویزی در برابر گوگل استفاده می‌کنند ولی این کمپانی اعلام کرده است که در شناسایی SEO منفی بسیار زبردست است و نیاز نیست نگران آن باشیم. البته این حقیقت به این معناست که استفاده‌ی مداوم از ویژگی Disavow بدون دریافت نشانه‌ای از جریمه‌ی الگوریتمی یا دریافت اعلان از یک اقدام دستی، می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

Keyword stuffing چیست و چطور می توان از آن اجتناب کرد؟

بااین‌حال، جالب توجه است که نظرسنجی انجام‌گرفته توسط SEJ در سپتامبر، نشان می‌دهد که سی و هشت درصد بهبوددهنده‌ی موتورهای جستجو، هیچ‌گاه از بک لینک‌ ها چشم‌پوشی نمی‌کنند. رفتن به پروفایل هر بک لینک و بررسی این امر که آیا لینکی است که شما خواسته‌اید یا نه، کار کمی نیست.

پیش‌دستی در پاک‌سازی لینک

گوگل توصیه می‌کند که پیش از شروع به Disavow کردن، سعی کنید به وبسایت یا وبمستری که فکر می‌کنید منبع اصلی لینک های اسپم شماست دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها بخواهید لینک را پاک کنند.

برخی دارندگان وبسایت برای پاک کردن یک لینک هزینه دریافت می‌کنند. بر پایهٔ پیشنهاد گوگل، هرگز برای پاک کردن لینک هزینه‌ای نپردازید بلکه آن لینک را به فایل Disavow اضافه کنید و به سراغ پاک کردن لینک بعدی بروید.

بااینکه پیش‌دستی در پاک‌سازی راهی کارآمد برای رهایی از جریمه‌های مبتنی بر لینک است، همیشه هم نیاز نیست. الگوریتم پنگوئن همچنین حجم لینک‌های باکیفیت و ارگانیک را در برابر شمار لینک‌ های اسپم قرار می‌دهد.

درحالی‌که در نمونه‌های جزئی جریمه (برای نمونه جریمه به علت استفاده بیش‌ازحد از واژگان کلیدی) ممکن است الگوریتم همچنان شما را تحت تأثر قرار دهد، ضرورت اصلاحات بک لینک ها و مانیتورینگ آن‌ها می‌تواند شما را پوشش دهد.

برخی وبمسترها تا آنجا پیش می‌روند که قوانینی را در این رابطه در قوانین وبسایت خود می‌گنجانند.

راه‌اندازی و اثرات اولیه الگوریتم پنگوئن

در آوریل ٢٠١٢ و هنگامی‌که پنگوئن برای نخستین بار راه‌اندازی شد، بر پایهٔ برآورد کمپانی گوگل، بالای ۳ درصد از نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار داد.

نسخه‌ی دوم پنگوئن و درواقع، چهارمین به‌روزرسانی این الگوریتم(با احتساب راه‌اندازی اولیه) در می ٢٠١٣ منتشر شد و بیش از ۲٫۳ درصد از نتایج موتور جستجو را تحت تأثیر قرار داد.

تازه‌ها و به روز رسانی‌های کلیدی الگوریتم پنگوئن گوگل

از سال ٢٠١٢ و از هنگامی‌که الگوریتم پنگوئن برای نخستین بار راه‌اندازی شده تابه‌حال، به روز رسانی‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و چه‌بسا تنظیمات بسیاری نیز به خود دیده که به‌عنوان به روز رسانی‌های ناشناس، در تاریخ گم شده است.

Google Penguin 1.1

٢٦ مارس ٢٠١٢

این به روز رسانی منجر به هیچ تغییراتی در خود الگوریتم نشد و تنها دربرگیرنده به روز رسانی‌هایی در داده‌های آن بود.

در این به روز رسانی، وبسایت‌هایی که در راه‌اندازی اولیه تحت تأثیر قرار گرفته و دستخوش پاک‌سازی بیش‌ازحد پروفایل بک‌ لینک‌های خود شده بودند، بهبودهایی را مشاهده کردند و وبسایت‌هایی که شناسایی نشده بودند، تأثیرات این به روز رسانی را تجربه کردند.

آموزش سئو خارجی

آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل 1.2

۵ اکتبر ۲۰۱۲

این به روز رسانی هم یک به روز رسانی دربارهٔ داده‌های الگوریتم پنگوئن بود و جستارهای انگلیسی و بین‌المللی را دستخوش تأثیرات خود کرد.

آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل 2

۲۲ می ۲۰۱۳

این رونوشت از دید فنی نسخه‌ی پیشرفته‌تری در برابر نسخه‌های پیشین بود و در آن، تغییراتی در چگونگی تأثیر گرفتن نتایج جستجو از الگوریتم پنگوئن ایجاد شده بود. در این رونوشت، دو و سه‌دهم درصد از جستارهای انگلیسی‌زبان و به همین نسبت، جستارهای دیگر زبان‌ها، تغییراتی را مشاهده کردند. همچنین، این آپدیت اولین نسخه‌ی پنگوئن بود که نگاه ژرف‌تری به صفحات اصلی وبسایت‌ها و صفحات دسته‌بندی‌های مهم آن‌ها می‌انداخت تا مطمئن شود هیچ لینک اسپمی به آن‌ها هدایت نشده باشد.

آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل 2.1

۴ اکتبر ۲۰۱۳

تنها نسخه‌ی به روز شده‌ی الگوریتم پنگوئن دو کمپانی گوگل، Google Penguin 2.1 است که در ۴ اکتبر همان سال ایجاد شد و نزدیک به ۱ درصد از جستارها را تحت تأثیر خود قرار داد. با اینکه کمپانی گوگل رسماً اعلام نکرده است، داده‌ها نشان می‌دهد که این رونوشت، در ژرف‌‌نگری پنگوئن در یک وبسایت، کرال‌هایی که روی آن وبسایت انجام می‌دهد و همچنین، پیاده‌سازی تحلیل داده‌ها دربارهٔ اینکه آیا آن وبسایت دربرگیرنده اسپم می‌شود یا نه، گسترش یافته است.

آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل 3

۱۷ اکتبر ۲۰۱۴

بااینکه گوگل، از این رونوشت به‌عنوان یک آپدیت اصلی یاد کرد ولی درواقع، چیزی بیش از یک به روز رسانی داده نبود؛ چیزی که اجازه می‌داد وبسایت‌های تحت تأثیر نسخه‌های پیشین، بازیافت شوند و درعین‌حال، آن دسته از وبسایت‌های اسپم‌ساز که همچنان به دست‌کاری‌های اسپمی خود ادامه می‌دادند و از ردیاب شناسایی فرار کرده بودند، تحت تأثیر واقع شوند.

یکی از کارمندان گوگل به نام پیر فار از طریق حساب گوگل‌پلاس خود این به روز رسانی را تأیید کرد و اذعان داشت که کارگزاری کامل این به روز رسانی، چند هفته به درازا می‌انجامد. او همچنین اعلام کرد که این رونوشت، کم‌تر از ۱ درصد از جستارهای انگلیسی‌زبان را تحت تأثیر قرار داده است.

آپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل 3

۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶

در حدود دو سال پس از نسخه‌ی Google Penguin 3.0، نسخه‌ی نهایی الگوریتم پنگوئن گوگل راه‌اندازی شد. بزرگ‌ترین دگردیسی این الگوریتم در نسخه‌ی پایانی این بود که دیگر به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل تبدیل شده بود. باید گفت هنگامی‌که الگوریتم به بخشی از الگوریتم اصلی تبدیل می‌شود، به این معنا نیست که تغییر کارکرد داده است یا ممکن است دوباره تغییراتی را پشت سر بگذارد. بالاتر از آن به این معناست که نه‌تنها الگوریتم اصلی تغییر کرده است که رویکرد کمپانی گوگل هم نسبت به الگوریتم تغییر کرده است.

چگونه از بهینه سازی بیش از حد سایتمان جلوگیری کنیم؟

اینک که پنگوئن و الگوریتم اصلی به‌طور هم‌زمان فعالیت می‌کنند، وبسایت‌ها و لینک‌ها در دم و بی‌درنگ Real-Time ارزیابی می‌شوند؛ به این معنی که می‌توانید (منطقاً) تأثیرات آنی لینک‌سازی یا اقدامات اصلاحی خود را ببینید.

در برابر نسخه‌های پیشین که وبسایت‌های خاطی را جریمه می‌کرد، در پنگوئن جدید لینک‌ها به‌خودی‌خود بی‌ارزش می‌شدند و دیگر نیازی به جریمه شدن وجود نداشت.

پژوهش‌ها و تجربیات شخصی نشان می‌دهد که جریمه‌های الگوریتمی مربوط به بک‌لینک‌ها همچنان وجود دارند.

داده‌های منتشرشده توسط متخصصین سئو مانند مایکل کاتم و همچنین کاهش رتبه‌های بر پایهٔ الگوریتم که براثر پاک‌سازی (Disavow) پرونده‌ها در Penguin 4.0 پیش آمدند، این ادعا را تقویت می‌کند.

جریمه‌های الگوریتمی پنگوئن کمپانی گوگل

همین ‌که الگوریتم پنگوئن معرفی شد، وبمسترها و برندهایی که از ترفندهای گمراه‌کننده‌ی لینک سازی استفاده کرده بودند یا پروفایل بک لینک خود را لینک‌های بی‌کیفیت و جعلی پر کرده بودند، شاهد کاهش ترافیک ارگانیک و رتبه‌بندی وبسایت خود شدند.

همه‌ی جریمه‌های پنگوئن کلیت یک وبسایت را فرانمی‌گرفت؛ برخی از آن‌ها تنها دسته‌ای از کلیدواژه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دادند که به‌شدت اسپم‌شده یا بیش‌ازحد بهینه شده بودند: کلیدواژه‌هایی مانند محصولات اصلی و در برخی موارد، حتی نام خود برند.

تأثیرات پنگوئن می‌تواند حتی از دامین‌ها فراتر برود؛ پس تغییر دامین و هدایت دامین پیشین به دامین جدید می‌تواند به‌مراتب و در بلندمدت مشکلات بیشتری را ایجاد کند. تجربیات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که به‌کارگیری ریدایرکت ۳۰۱ یا ۳۰۲ آثار پنگوئن را از میان نمی‌برد. جان مولر در انجمن وبمسترهای گوگل اعلام کرد که به‌کارگیری متا-Refresh از یک دامین به دامین جدید می‌تواند ایجاد چالش کند. روی‌هم‌رفته، ما توصیه می‌کنیم هیچ‌وقت از ریدایرکت‌های متا-Refresh استفاده نکنید چراکه باعث سردرگمی کاربران و کرالرهای موتورهای جستجو می‌شود. (کرالرهای موتورهای جستجو ممکن است آن را با تلاشی برای تغییر مسیر Redirect اشتباه بگیرند.)

بازیابی الگوریتم پنگوئن

ابزار ِ Disavow یکی از ابزارهای کاربردی متخصصین SEO به شمار می‌آید. حتی حالا که پنگوئن به‌عنوان بخشی از الگوریتم اصلی گوگل کار می‌کند نیز یک ابزار کاربردی است. همان‌گونه که انتظار دارید، پژوهش‌هایی انجام شده و نظریه‌هایی منتشر شده با این درون‌مایه که Disavow کردن لینک، هیچ کمکی به کاهش رتبه‌های الگوریتمی مبتنی بر لینک نمی‌کند ولی نمایندگان کمپانی گوگل طی نشست‌های عمومی این دیدگاه را رد کردند.

گوگل پیشنهاد می‌کند که در هنگام رویارویی با لینک اسپم‌ها، این ابزار باید به‌عنوان آخرین ابزار استفاده شود چراکه Disavow کردن یک لینک به‌مراتب آسان‌تر و سریعتر از ثبت درخواست بازبینی برای لینک‌های غیر اسپم است.

یک فایل Disavow دربرگیرنده چه چیزهایی است؟

یک فایل Disavow پرونده‌ای حاوی لینک‌هایی است که به گوگل اعلام می‌کند آن‌ها را نادیده بگیرد تا تأثیری روی رتبه‌بندی وبسایت شما نداشته باشند. نتیجه چنین خواهد بود که این لینک‌های بی‌ارزش دیگر رتبه‌ی وبسایت شما را کم نمی‌کنند ولی اگر ندانسته لینک کارآمدی را وارد این فایل کرده باشید، دیگر از مزایای داشتنش در بالا بردن رتبه‌ی سایت خود بهره‌مند نخواهید شد.

نیاز نیست هیچ یادداشتی در فایل Disavow قرار دهید مگر اینکه بخواهید از آن‌ها به‌عنوان مرجع استفاده کنید. به‌هرحال، بهتر است تنها لینک‌ها را در فایل قرار دهید. گوگل هیچ‌یک از یادداشت‌های موجود در فایل شما را نمی‌خواند چراکه روند پردازش فایل، به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد و کسی وجود ندارد که بخواهد یادداشت شما را بررسی کند. برخی فکر می‌کنند شاید مفید باشد تاریخ اضافه شدن لینک‌ها به فایل را بنویسند یا یادداشتی دراین‌باره بنویسند که تلاش کرده‌اند از راه وبمستر خود لینکی را پاک کنند ولی چنین نیست.

به‌محض اینکه فایل Disavow خود را بارگزاری کنید، گوگل برای شما یک تأییدیه می‌فرستد. ولی با اینکه گوگل در آن پردازش را آغاز می‌کند، لینک‌ها در آن برطرف نمی‌شوند و وبسایت شما نیز بی‌درنگ بهبود پیدا نمی‌کند.

گوگل همچنان نیاز دارد که لینک‌های موجود در درخواست Disavow شما را کرال کند و درخواست شما منجر به تسریع عملیات گوگل در کرال کردن لینک‌هایی که شما در فایل مشخص کرده‌اید نمی‌شود. همچنین، راهی برای بازشناسی لینک‌های چشم‌پوشی شده از دیگر لینک‌ها وجود ندارد چراکه گوگل همچنان هر دو را در گزارش کنسول Google Search شما دارد.

اگر به‌تازگی نیز فایل Disavow ثبت کرده باشید، گوگل فایل تازه‌ی شما را جایگزین پیشین می‌کند و آن را به فایل قبلی اضافه نمی‌کند؛ بنابراین بسیار مهم است که مطمئن شوید لینک‌هایی که در فایل قبلی Disavow ثبت کرده‌اید را در فایل تازه هم ثبت کنید. شما همیشه می‌توانید آخرین فایل Disavow ثبت‌شده‌ی خود را از کنسول Google Search خود دانلود کنید.

چشم‌پوشی از تک لینک‌ها در برابر دامنه‌ها

پیشنهاد می‌شود که لینک‌هایی را disavow کنید که در هم‌تراز با دامین هستند و تک لینک‌ها را رها کنید. در برخی موارد هم باید تک لینک‌های مشخصی را Disavow کنید؛ برای نمونه هنگامی یک وبسایت اصلی ترکیبی از لینک‌های باکیفیت و خریداری‌شده را داراست. ولی برای بیشتر لینک‌ها، می‌توانید Disavow را مبتنی بر دامین انجام دهید. در آن صورت، گوگل برای چشم‌پوشی از لینک مشخصی در سایت شما، کافی است که یک صفحه‌ی حاوی آن لینک را کرال کند.

انجام Disavow مبتنی بر دامین همچنین به این معناست که نیاز نیست نگران لینک‌های ایندکس‌شده با www یا بدون آن باشید زیرا این نوع Disavow آن را به‌حساب می‌آورد.

بک لینک‌ های خود را پیدا کنید.

الگوریتم های گوگل را بیششتر بشناسید

اگر فکر می‌کنید که سایت شما تحت تأثیر منفی پنگوئن قرار گرفته است، باید لینک‌های خود را بازرسی کنید و لینک‌های کم‌کیفیت و اسپم را پاک یا Disavow کنید.

کنسول Google Search برای دارندگان وبسایت، فهرستی از بک لینک ها را داراست ولی این را هم بدانید که این فهرست همچنین دربرگیرنده لینک‌های نوفالو نیز هست. اگر لینکی نوفالو باشد، تأثیری روی وبسایت شما ندارد ولی در نظر داشته باشید که وبسایت شما ممکن است بدون هیچ گزارش قبلی، لینک نوفالو را در آینده پاک کند.

همچنین ابزارهای شخص ثالثی وجود دارند که لینک‌ها را شناسایی می‌کنند ولی ازآنجاکه برخی وبسایت‌ها به بات‌های شخص ثالث اجازه کرال کردن نمی‌دهند، همگی لینک‌های هدایت‌شده به وبسایت شما را نمایش نمی‌دهند. و ازآنجاکه برخی از این سایت‌ها، سایت‌های باکیفیت و شناخته‌شده‌ای هستند و نمی‌خواهند پهنای باند را برای این بات‌ها هدر بدهند، ابزارهای شخص ثالث توسط وبسایت‌های اسپم استفاده می‌شوند تا لینک‌های کم‌کیفیت خود را از گزارش شدن محافظت کنند.

مانیتور کردن بک لینک ها نیز یک کار ضروری است. زیرا گاهی صنعتی که در آن فعالیت می‌کنیم کاملاً روراست نیست و ممکن است دچار حملات SEO منفی شویم. یعنی ممکن است یکی از رقبا لینک اسپم بخرد و به‌سوی وبسایت ما روانه کند.

هنگامی‌که گوگل وبسایتی را برای لینک‌های بی‌کیفیت شناسایی می‌کند، خیلی از دارندگان وبسایت‌ها از «SEO منفی» به عنوان دستاویزی در برابر گوگل استفاده می‌کنند ولی این کمپانی اعلام کرده است که در شناسایی SEO منفی بسیار زبردست است و نیاز نیست نگران آن باشیم. البته این حقیقت به این معناست که استفاده‌ی مداوم از ویژگی Disavow بدون دریافت نشانه‌ای از جریمه‌ی الگوریتمی یا دریافت اعلان از یک اقدام دستی، می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

Keyword stuffing چیست و چطور می توان از آن اجتناب کرد؟

بااین‌حال، جالب توجه است که نظرسنجی انجام‌گرفته توسط SEJ در سپتامبر، نشان می‌دهد که سی و هشت درصد بهبوددهنده‌ی موتورهای جستجو، هیچ‌گاه از بک لینک‌ ها چشم‌پوشی نمی‌کنند. رفتن به پروفایل هر بک لینک و بررسی این امر که آیا لینکی است که شما خواسته‌اید یا نه، کار کمی نیست.

پیش‌دستی در پاک‌سازی لینک

گوگل توصیه می‌کند که پیش از شروع به Disavow کردن، سعی کنید به وبسایت یا وبمستری که فکر می‌کنید منبع اصلی لینک های اسپم شماست دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها بخواهید لینک را پاک کنند.

برخی دارندگان وبسایت برای پاک کردن یک لینک هزینه دریافت می‌کنند. بر پایهٔ پیشنهاد گوگل، هرگز برای پاک کردن لینک هزینه‌ای نپردازید بلکه آن لینک را به فایل Disavow اضافه کنید و به سراغ پاک کردن لینک بعدی بروید.

بااینکه پیش‌دستی در پاک‌سازی راهی کارآمد برای رهایی از جریمه‌های مبتنی بر لینک است، همیشه هم نیاز نیست. الگوریتم پنگوئن همچنین حجم لینک‌های باکیفیت و ارگانیک را در برابر شمار لینک‌ های اسپم قرار می‌دهد.

درحالی‌که در نمونه‌های جزئی جریمه (برای نمونه جریمه به علت استفاده بیش‌ازحد از واژگان کلیدی) ممکن است الگوریتم همچنان شما را تحت تأثر قرار دهد، ضرورت اصلاحات بک لینک ها و مانیتورینگ آن‌ها می‌تواند شما را پوشش دهد.

برخی وبمسترها تا آنجا پیش می‌روند که قوانینی را در این رابطه در قوانین وبسایت خود می‌گنجانند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 85
  • بازدید سال : 269
  • بازدید کلی : 3036
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی